EDB: Met gezond verstand blijven investeren

Het kabinet wil naast onze gezondheid, ook banen en inkomens beschermen. Daarom is een economisch noodpakket gemaakt. Zo lang dat nodig is, geeft dit pakket elke maand miljarden euro’s aan steun. De maatregelen van het kabinet stellen bedrijven in staat mensen in dienst te houden om ook na de crisis te kunnen opstarten. Sjoerd Vollebregt, voorzitter EDB: ‘Wij zien de ernst van de situatie en delen de zorg bij ondernemers en bedrijven. De cultuursector, horeca, verschillende branches en ZZP’ers worden direct getroffen. We zien hierdoor problemen ontstaan, bijvoorbeeld in de transportsectoren, bij financieringsvraagstukken, de supply chain en personeel.’

Het tweede effect wordt mogelijk voor de regio Drechtsteden minstens zo zwaar en daar is een parallel met de vorige grote crisis. Martin Bloem, directeur van acquisitie-organisatie Deal: ‘In de kapitaalgoederenindustrie kan de huidige vraaguitval straks leiden tot onderbezetting. Zo’n laat-cyclische reactie spreidt zich langer uit, maar kan net zo verstorend werken. Daar moeten we alert op zijn. Je zult dat in de hele toeleveringsketen merken en niet alleen bij de grote bedrijven. Niet bevorderlijk voor investeringen, tenzij een sterk marktherstel volgt.’ Om een beeld te geven bij de economische impact van de COVID-19-uitbraak hebben de Economic Board Zuid-Holland, InnovationQuarter, de Provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de Coronamonitor Zuid-Holland ontwikkeld. 

Ondanks de ernst van de situatie wordt ook vooruitgekeken. Vollebregt: ‘In algemene zin is het voor de Nederlandse economie belangrijk om investeringen naar voren te halen. We moeten bouwen aan een perspectief hoe we hier sterker uitkomen.’ Voor de Drechtsteden worden kansen gezien om met gezond verstand te blijven investeren. Denk aan de focus in de Groeiagenda 2030 (wonen, werken, bereikbaarheid) en de Regio Deal (human capital, dynamische oevers en toegepaste innovatie). ‘Versnel projecten waar sprake is van een uitstekende samenwerking tussen overheid en bedrijven zoals Dordrecht Academy en Personenvervoer over Water.’